همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

حکایت های امام علی (ع)

نوک قلمهایتان را نازک کنید و از فاصله سطرهایتان بکاهید و عبارات زائد را حذف کنید و به معانى توجه کنید و از زیاده روى بر حذر باشید زیرا اموال مسلمانان ضرر و زیان را تحمل نمى کند.
آنچه ملاحظه کردید بخشى از توصیه هاى امیرالمؤمنین علیه السلام به کارگزاران و دبیران ضابطین امور دیوانى و اداراى است که نوک قلمها را نازک بتراشند تا کاغذ و مرکب کمتر مصرف شود، که اموال مردم نباید بیهوده به هدر رود، این مداقه در حساب نسبت به بیت المال منطق على علیه السلام طلایه دار عدل و حق است که از این مجمل حدیث مفصل باید خوانده بویژه ما که شیعه و پیروى از آن بزرگوار را مدعى هستیم .
در سیره مبارکه آن حضرت نیز نمونه هاى عینى بسیارى است که از سخت گیرى و دقت آن حضرت در اموال عمومى و حتى خصوصى حکایت دارد.
شبى در بیت المال نشسته بود و به بررسى و محاسبه اموال مى پرداخت ، در این حال طلحه و زبیر وارد شدند تا در خصوص پست و مقامى براى خود با آن حضرت مذاکره کنند. امام چراغ بیت المال را که از پیه و روغن مى سوخت خاموش کرد. آنها سبب را پرسیدند امام در پاسخ فرمود: شما مى خواهید در مسائل شخصى صحبت کنید و این چراغ بیت المال است و متعلق به مسلمین و نباید صرف اهداف شخصى بشود.

داستان عقیل را نیز مى دانیم و همچنین نامه امام به شریح قاضى در خصوص خرید خانه و توصیه هاى زاهدانه که در نهج البلاغه آمده است اینها نمونه هائى است از سیاست مولاى متقیان در مسائل اقتصادى و بیت المال و بیانگر این حقیقت است که مسئله حقوق عمومى دقیق تر از آن است که تصور مى کنیم
 

على علیه السلام فرموده است :
((اذا رغبت فى صلاح نفسک فعلیک بالاقتصاد و القنوع و التقلل )) 
اگر انسان به صلاح و سعادت خویش علاقه مند است بایست اعتدال در مصرف و قناعت و کم خرج کردن را پیشه سازد.
مى گویند یکى از وزراى جنگ ایران در یکى از سفرهایش به ژاپن دو عدد قالیچه ها را برگردانیده و مى گوید: از هدیه شما متشکرم اما به دو علت از قبول آن معذورم . اولا دستمایه اى موجود نبود که بدان وسیله طبق عرف هدیه شما را جبران کنم . ثانیا این قالیچه ها با زندگى ساده من مناسب نیست زیرا باید دیگر وسائل زندگى خود را نیز متناسب با آن تغییر دهم و این براى من میسر نیست

منبع : مردان علم در میدان عمل
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد