همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

اخلاق پسندیده مدیران اسلامى‏

 اخلاق پسندیده مدیران اسلامى‏

1- خدامحورى‏

2- تقوا گرائى‏

-3 رعایت عدل و انصاف‏

امام على(علیه السلام) به مالک اشتر نوشت:

با خدا و با مردم، و با خویشاوندان نزدیک، و با افرادى از رعیّت خود که آنان را دوست دارى، انصاف را رعایت کن، که اگر چنین نکنى ستم‏روا داشتى، و کسى که به بندگان خدا ستم روا دارد خدا به‏جاى بندگانش دشمن او خواهد بود، و آن را که خدا دشمن شود، دلیل او را نپذیرد، که با خدا سرجنگ دارد، تا آنگاه که باز گردد، یا توبه کند، و چیزى چون ستمکارى نعمت خدا را دگرگون نمى‏کند، و کیفر او را نزدیک نمى‏سازد، که خدا دعاى ستمدیدگان را مى‏شنود و در کمین ستمکاران است.

4 -  مردم گرائى (توجّه به جلب رضایت مردم)

5 - تواضع و فروتنى‏

یکى دیگر از اصول مدیریّت اسلامى رعایت تواضع و فروتنى با مردم است که از مبانى اعتقادى پدید مى‏آید، زیرا احترام به مردم، عشق ورزیدن نسبت به مردم پشتوانه اعتقادى لازم دارد.

امام على(علیه السلام) در نامه 19 به یکى از استاندارانش که در سرزمین غیر اسلامى حکومت مى‏کرد و با مردمى آتش پرست در رابطه بود، نوشت:

پس از نام خدا و درود. همانا دهقانان مرکز فرمانداریت، از خشونت و قساوت و تحقیر کردن مردم و سنگدلى تو شکایت کردند، من درباره آنها اندیشیدم، نه آنان را شایسته نزدیک شدن یافتم، زیرا که مشرکند، و نه سزاوار قساوت و سنگدلى و بدرفتارى هستند زیرا که با ما هم‏پیمانند، پس در رفتار با آنان، نرمى و درشتى را بهم آمیز، رفتارى توأم با شدّت و نرمش داشته باش، اعتدال و میانه‏روى را در نزدیک کردن یا دور نمودن، رعایت کن.

6 - رعایت تساوى و عدالت رفتارى‏

حضرت امیرالمؤمنین(علیه السلام) در نامه 27 به استاندار مصر، محمّد بن ابى بکر نوشت:

با مردم فروتن باش، نرمخو و مهربان باش، گشاده رو خندان باش، در نگاه‏هایت در نیم نگاه و خیره شدن با مردم به تساوى رفتار کن، تا بزرگان در ستمکارى تو طمع نکنند، و ناتوانها در عدالت تو مأیوس نگردند، زیرا خداوند از شما بندگان درباره اعمال کوچک و بزرگ، آشکار و پنهان پرسش مى‏کند، اگر کیفر دهد شما استحقاق بیش از آن را دارید، و اگر ببخشد از بزرگوارى اوست.

 


برگرفته از:

الگوهای رفتاری جلد7((امام علی (ع)و مدیریت اسلامی-مرحوم محمد دشتی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد