اعتراف تلـــخ
ما شیعیان باید اعتراف کنیم که بیش از دیگران درباره کسی که افتخارنام پیروی او را داریم
ظلم و لااقل کوتاهی کردهایم ، اساسا کوتاهیهای ما ظلم است . ما نخواسته و
یا نتوانستهایم علی را بشناسیم ، بیشتر مساعی ما درباره تنصیصات رسول اکرم
( ص ) درباره علی علیه السلام و سب و شتم کسانی است که این نصوص را نادیده گرفتهاند بوده است نه درباره شخصیت عینی
مولا علی . غافل از اینکه این مشکی که عطار
الهی بحق معرف اوست خود بوی دلاویزی دارد و بیش از هر چیز لازم است
مشامها را با این بوی خوش آشنا کرد یعنی باید آشنا بود و آشنا کرد ، معرفی
عطار الهی به این منظور بوده که مردم با بوی خوش آن آشنا شوند نه اینکه به
گفته عطار قناعت ورزند و تمام وقت خویش را صرف بحث در معرفی وی کنند
نه آشنائی با او .
آیا اگر نهج البلاغه از
دیگران میبود با او همین گونه رفتار میشد ؟ کشور ایران کانون شیعیان علی (
ع ) است و مردم ایران فارسی زبانند شما نگاهی به شرحها و ترجمههای
فارسی نهج البلاغه بیافکنید و آنگاه درباره کارنامه خودمان قضاوت کنید .
بطور کلی اخبار و احادیث
شیعی ، و همچنین دعاهای شیعی ، از نظر معارف الهی و همچنین از نظر
سایر مضامین ، با اخبار و احادیث و دعاهای مسلمانان غیر شیعی ، قابل
مقایسه نیست ، مسائلی که در اصول کافی یا توحید صدوق یا احتجاج
طبرسی مطرح است ، در هیچ کتاب غیر شیعی مطرح نیست . آنچه در کتب غیر
شیعی ، در این زمینه مطرح است احیانا مسائلی است که میتوان گفت قطعا
مجعول است زیرا بر خلاف نصوص و اصول قرآنی است و بوی تجسیم و تشبیه
میدهد .
سیری در نهج البلاغه اثر متفکر شهید استاد مرتضی مطهری