همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

همـــای رحمــت

تا حبّ علی و آل او یافته ایم کام دل خویش مو به مو یافته ایم

چگونه مالی از دست نمیرود؟؟؟؟

  لم یذهب من مالک ما وعظک. 

ترجمه:
مالى که از دستت رفت و تو را پندى آموخت، از دست رفته مپندار. 
شرح:
انسان وقتى قسمتى از مال خود را از دست مى‏دهد، غمگین و افسرده مى‏شود و به خاطر مال از دست رفته، غصه مى‏خورد. زیرا معمولا اینطور تصور مى‏شود که مالى که از کف رفت، بیهوده تلف شده است و دیگر جبران نخواهد شد. 
اما حقیقت این است که مال از دست رفته، بکلى تلف و نابود نمى‏شود. بلکه با از بین رفتن آن، نتیجه و فایده‏یى براى صاحبش به جاى مى‏ماند، که گاهى ممکن است بیش از آن مال، ارزش داشته باشد. و این نتیجه و فایده، تجربه‏یى است که شخصى، در برابر از کف دادن مال خود، به دست مى‏آورد. 
اینکه بسیارى از مردم، تجربه را گرانبهاتر و باارزش‏تر از مال مى‏دانند، براى آن است که مال، هر اندازه هم که باشد، براى همیشه باقى نمى‏ماند و بالاخره روزى، تمام مى‏شود، ولى تجربه، سرمایه‏یى است که هرگز تمام نمى‏شود، و همیشه و در هر حالى هم در دسترس قرار دارد و مى‏توان از آن استفاده کرد. 
پس اگر ما نیز مالى را از دست دادیم، ولى در کارى که مال خود را بخاطر آن از کف دادیم، تجربه‏یى به دست آوردیم، باید بدانید که آن مال را، بیهوده و رایگان از دست نداده‏ایم. بلکه به - جاى آن، سرمایه گرانبهاترى به دست آوریم که چه بسا در طول زندگى، بسیار بیشتر از آن مال به درمان خواهد خورد. 
اما آنچه که در خور تأمل است این است که انسان نباید هیچ کارى را بدون فکر و دقت انجام دهد زیرا بالاخره از دست دادن مال موجب ضرر و دلیل کم دقتى است. 

کتاب:  پندهاى کوتاه از نهج‏البلاغه


نظرات 2 + ارسال نظر
mohsen دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 18:49 http://www.varaminnameh.com

سلام وقت بخیر
من ازوبلاگ قشنگتون خوشم اومد،مفیدبود
خوشحال میشم یه سری هم به مابزنید
برای تبادل لینک آدرس وبلاگ یاوب سایت خودرادرقسمت نظرات بنویسید
باتشکر

محمد دوشنبه 26 تیر‌ماه سال 1391 ساعت 18:56 http://enterweb.ir/

سلام عجب سایتی دارید. من دارم میگردم به سایت های خوب نظر میدم و یک کارت شارژ هزار تومنی ایرانسل میدم.البته فقط 5 سایت. این کد را شما زود بزنید داخل گوشی تا شارژ شه کلاهبرداری نیست میتونید خودتون به کد دقت کنید.اگر کد استفاده شده بود بدونید یکی از بازدیدکنندگانتون استفاده کرده و حالشو برده.اگه استفاده شده بود بیایید به وب من و ثبت نام کنید.و آدرس وب خود را در فرم ثبت نام وارد کنید تا بفهمیم خودتان هستید تا شارژ بهتون بدهیم. کد ایرانسل: 5840695842598763 انجمن ما برای ثبت نام و دریافت کارت شارژ: www.enterweb.ir ممنونم.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد